Fordybelse eller overfladiskhed?

Som stemme coach træner jeg min stemme hver gang jeg underviser. Efterhånden var jeg blevet nysgerrig på, hvordan denne nu trænede underviserstemme ville kunne håndtere en teaterrolle. Jeg ville gerne undersøge, hvordan min bevidsthed som stemme coach og min træning som skuespiller nu spillede sammen.
Jeg besluttede at prøve det af sammen med Lars Andersen som instruktør. Vi valgte at sætte Herman Bangs novelle ”Franz Pander” op. Her var der rig mulighed for virkelig at arbejde med forskellige stemmetyper og svære sætningsopbygninger. Det var skønt at mærke, hvordan de mange timers træning har givet mig et stort stemmemæssigt spektrum, som jeg overhovedet ikke var i besiddelse af da jeg ”kun” var skuespiller. Det på trods af den professionelle træning jeg havde fået på teaterskolen.
Derfor må jeg erkende, at det at arbejde med sin stemmes udtryksmuligheder, er et livslangt spændende projekt.
I disse tider oplever jeg flere og flere steder at få kastet 3 gode råd i hovedet om hvordan jeg i et snuptag kan blive superdygtig til det ene eller andet eller få et lykkeligt liv eller opnå mine mål osv. Alle disse råd har hurtigheden og overfladiskheden i sig. De inviterer ikke til fordybelse og vedvarende nysgerrighed.
Min egen rejse hen mod at finde min egen stemmes fulde potentiale, har været fordybelse og evig nysgerrighed. Derfor er min vigtigste opgave som underviser at invitere mine klienter på en rejse ind i opdagelsen af deres egne fulde potentialer.
Jeg vil gerne invitere til langvarig nysgerrighed og fordybelse i stedet for hurtig overfladiskhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *