Jeg nyder at træne startups. Det er en skarp og krævende disciplin at pitche foran investorer. Det skal være kort klart, præcist og levende og unikt leveret. Det er lidt som præsentationsteknikkens formel 1. Når jeg træder til er deres indhold er skarpt, og min opgave er at sikre, at deres levering sidder lige i skabet.
I teaterverdenen findes der et ordsprog—måske lidt hårdt—der siger, at en god skuespiller kan redde et dårligt manuskript, mens en dårlig skuespiller kan ødelægge et godt. Det samme gælder her: det handler ikke kun om, hvad de siger, men hvordan de siger det. Disse startups er ikke skuespillere, men det viser bare, hvor afgørende leveringen er.
Et almindeligt problem var navnene på deres startups. Mange af dem er smarte ordspil, der ser godt ud på papiret, men mister deres effekt, når de bliver sagt højt. De bliver mumlet, sagt for hurtigt og mangler enhver følelsesmæssig forbindelse—de bliver tomme ord, der lyder ubetydelige. De har ikke “levet med” navnet—de har ikke drukket en drink med det, ikke skændtes med det, eller virkelig følt det.
Mit råd er dette: Find noget, du virkelig elsker, og brug det til at skabe en forbindelse til navnet—giv det liv. For mig kunne det være champagne. Hvis navnet på din startup er udfordrende, så forestil dig, at det er navnet på den bedste champagne, du nogensinde har smagt. Når du siger navnet, så husk den positive oplevelse fra at have drukket den flaske champagne. Det vil komme til udtryk i dit kropssprog og mærkes af dit publikum. Dine positive følelser vil sprede sig, og pludselig får navnet liv—både for dig og for dem, der lytter. Du behøver ikke at vise glæden; du skal skabe den. Og det kan gøres med Champagne-tricket.
Selvfølgelig kan det anvendes på mange andre ting end bare tricky navne.
Ingen sponsorerer dette opslag.