Jeg plejer som regel ikke at påpege, når nogen gør noget dårligt. I stedet for vil jeg hellere at fremhæve, hvad der er hensigtsmæssigt og virker godt og tage udgangspunkt i det. Jeg vil hellere have fokus på alt de vi kan gøre og ikke alt det vi ikke skal gøre.
Når det er sagt, vil jeg alligevel gerne dele en oplevelse med jer om konsekvenserne af, ikke at have fået den rette hjælp. Og ikke mindst ikke at være tro overfor sig selv.
Hensigten der skabte afstand
En kunde i en international virksomhed, kom til mig med en video, som han gerne ville have min kommentar til.
Indholdet handlede om sikkerhed på kundens arbejdsplads, som nok er én af de farligste arbejdspladser, vi kan tænke os. Videoen var tænkt som en måde at skabe nærhed mellem hovedkontoret og medarbejderne ude i verden. En nobel intention, som objektivt var meget rigtig.
På videoen ser jeg, to herrer i slips og jakkesæt, der sidder på et pænt kontor. De sidder ved siden af hinanden og kameraet har dem begge i billedet.
Måden de sidder på stolen er lidt tilbagelænet og de ser lidt sammenfaldne ud. Deres gestik er totalt fraværende. Energien hos dem er lav. Man kan se deres blik flakser lidt ud i ingenting. Som seer kan du ikke mærke, at de retter henvendelse til dig. Blikket er ikke rigtig rettet mod kameraet.
Når den ene taler, ved den anden ikke helt, hvor han skal se hen. Måden der tales på virker indstuderet og der er rigtig mange øh ér. Stemmerne er monotone og der tales uden pauser.
Jeg ser og oplever, at de to ikke er komfortable ved situationen.
Kontant afregning
Min kunde var meget kontant i sin tilbagemelding på videoen. Han havde mistet al respekt for dem.
Han syntes de talte ned til ham, når de sad der i deres jakkesæt i et trygt varmt kontor. At de virkede akavede og direkte latterlige, fordi han kunne se, at de selv følte sig utilpas. Før denne video havde han sådan set haft respekt for dem som sine ledere, men nu var den totalt væk.
Ubehaget lederne oplevede ved at prøve på at virke naturlige, at virke nærværende og at virke afslappede, skinnede igennem og smadrede forholdet til min kunde.
Videoen var tænkt som et redskab til at skabe nærhed, men kom til at skabe afstand.
Derfor blev denne video ikke en løsning, der fiksede alle deres problemer. Tværtimod.
Vær tro overfor dig selv
Jeg ved jo ikke, hvad de tænkte eller følte, da de lavede videoen. Måske har troet de virkede selvsikre og at de kørte med klatten. Men det var ikke, hvad jeg så og oplevede. Måske løj de overfor sig selv, fordi de ikke anede, hvordan de skulle gøre det bedre. Måske var de selv usikre og følte sig utilpas.
Min erfaring er, at det du føler som formidler, det føler vi som tilhørere eller seere også. Derfor er det en god ide ikke at lyve overfor dig selv, ved at sige, at folk ikke lægger mærke til, at du føler dig utilpas, at du er nervøs eller at du nok virke selvsikker. Vi kan godt mærke det!
Målet er at du skal være nærværende og kan føle dig godt tilpas. Og at du er klar over og stoler på signalværdien i dét, og ikke mindst have respekt for modtagerens synsvinkel.
Gode råd eller hjælp
Vi skal ikke kun holde os til de gode råd, der holder sig til det overfladiske. De gode råd er alt det vi godt ved, vi burde gøre; holde pauser, ikke tale for hurtigt, ikke sige øh osv. osv. I stedet for skal vi hen til den gode hjælp. Hjælpen der styrker dig, så du som taler, føler dig tilpas og hviler i dig selv. Vi skal hen til det, der styrker dig i at være motiveret til at tage ordet – på video eller live. Når du hviler i dig selv kommunikerer du nemlig hensigtsmæssigt.
Det skaber forskellen på at virke overbevisende eller at være det.
Troen på lederskabet
Det var den forskel min kunde havde oplevet i hans træning, der fik ham til at fortælle historien.
Han ville ønske de havde fået den rigtige hjælp, så han kunne have bevaret troen på deres lederskab.
Hvis de to ledere havde været tilstede og nærværende i videoen, havde de nået min kunde og han ville have bevaret og måske styrket sin tillid til dem, fordi han ville have mærket et oprigtigt ønske om at nå ham. Han ville bare gerne have haft at lederne virkelig var tilstede og ikke bare virkede som om de var det.
En dårlig video kan smadre din autoritet. En god kan udvide den.
Vær tro overfor dig selv og bed om den rette hjælp, som kan styrke dig, så tilhørerne eller seerne kan mærke den autentiske nærværende dig.
Har du selv oplevelser på at en video kan styrke eller underminere din tro på taleren og hvad var den udløsende faktor for, at det blev det ene eller det andet?